Jak pomoci vašim malým zvládnout jejich VELKÉ emoce

Corinne-Egglestone-FP

Corinne Eggleston, Ph.D.

Manager, Fisher-Price Play Lab
Early Childhood Development
Research, Mom of 2 kids and 2 pups

Fisher-Price smilestones Dětské emoce

Řešíte dětské emoce? Pak vítejte. Jste na správném místě a společně to zvládneme. (Zhluboka se nadechnout)!

Vaše děťátko má velké emoce a k tomu možná občasné záchvaty vzteku. Ze své zkušenosti vím, že orientace v této stránce rodičovství může být opravdu náročná a občas tak osamělá! I já bývám někdy v koncích, když potřebuji přenastavit nebo si vyčistit hlavu. Toto jsou chvíle, kdy opravdu potřebuji nějaké praktické a snadné rodičovské tipy k „rychlému použití“ 😉. Projít snadno dětskými záchvaty vzteku není vždy úplně jednoduché.

Toto jsou mé osvědčené tipy a doufám, že vám také pomohou!

Jak zvládnout záchvaty vzteku: pojďme to rozebrat

Zvládnutí záchvatů vzteku může být tak náročné. Tyto snadno zapamatovatelné tipy mi při více než jedné příležitosti zachránily zdravý rozum při péči o vlastní děti, ale také při mé práci odborníka v oblasti vývoje dětí.

SmSt_Article02_Detske-emoce_photo1

1. Slyším tě

Když vyslovíte tato 2 slova, má to pro děti tak velký význam. Často chtějí být jen slyšeni, zvláště v napjatém okamžiku! Tato krátká věta jim pomáhá okamžitě si uvědomit, že jsou ve skutečnosti slyšet. Někdy stačí jen vědět, že jim to pomáhá uklidnit se a ztišit se.

SmSt_Article02_Detske-emoce_photo2

2. Hluboký nádech

To je praktická dovednost, kterou často pomyslně vytahuji z klobouku pro svou dceru a pro sebe. Když začnu zhluboka dýchat, nahlas si připomenu, že hluboké dýchání mi pomáhá se uklidnit. Pomalu se nadechnu a zase vydechnu. Párkrát trvalo, než se připojila, ale teď to dělá se mnou. To jí pomáhá dostat ji z bojového režimu a staví nás obě do lepšího postoje, celkového zklidnění i opětovného vzájemného napojení.

SmSt_Article02_Detske-emoce_photo3

3. Nabídněte objetí nebo přitulení

Děti jsou takovými smyslovými hledači a pocit objetí je pro ně vždy hodně uklidňující smyslový zážitek. Toto ve spojení s láskou, kterou k vám mají, může být právě to, co potřebují ke zklidnění svého těla a mysli🧡

SmSt_Article02_Detske-emoce_photo4

4. Jen klidně počítejte

Toto je univerzální tip, který může fungovat s kojenci, batolátky, předškoláky a dokonce i s rodiči! Počítání je rytmické a uklidňující, hlavně když se provádí tichým, nízkým tónem. Když vědí, co přijde dál, může to být pro děti ve věku 4 a 5 let uklidňující. Jsou ve věku, kdy je učíte počítat. Pro ně to zní jako: „Cítím nazlobeně a počítání mi pomáhá cítit se lépe. Teď začnu počítat, abych se uklidnil." Tón hlasu je zde klíčový, trochu hlubší, uklidňující a rytmický, jako byste je ukolébali do stavu klidu. Zkuste se to!

Dlouhá hra: tipy pro ovládání emocí, když se učí a rostou

Pravidelně pomáhejte svému dítěti identifikovat, porozumět a orientovat se v jeho pocitech tím, že budete sdílet své vlastní – a tím, že je necháte, aby vám pomáhaly!

SmSt_Article02_1790x1023px_photo5_ffedcc_v2

1. Popište své emoce a přemýšlejte nahlas tak často, jak jen můžete (v každodenním životě neustále)!

Jako dospělí zvládáme různé emoce rychle, aniž bychom si kdy uvědomovali, že to děláme! Toto je dovednost, kterou jsme se naučili díky zkušenostem. Hádejte, kdo na tom ještě pracuje? Hádáte správně, vaše dítě. Slyšet vás vyprávět o emocionálních zážitcích zdravým způsobem, dětem pomáhá poskytnout jazykové dovednosti, které potřebují ke zpracování emocí, když čelí vlastním výzvám. Když jim budete vzorem, pomůže jim to získat sebevědomí a vyzkoušet si to na vlastní kůži!

Myslete nejprve v malém; "Právě teď je mi smutno. Jsem tak zklamaná, chtěla jsem se jít projít ven, ale prší." Nebo zkuste... "Opravdu se těším na pozdější procházku venku, venku je tak krásně a sluníčko mě vždycky potěší."

Vědomě zkuste své vlastní emoce po celý den (a nezaměřujte se na emoce svého dítěte). Tímto je naučíte pracovat s konceptem emocí v každodenním životě, což je dovednost, kterou se musí naučit, než pochopí, jaké to, je zpracovávat své vlastní velké emoce. Toto není o rychlé, ale o dlouhé hře. Podle mých zkušeností to rozhodně stojí za to a hlavně to má dlouhodobý efekt díky dovednostem, které budou v nadcházejících letech pro všechny přínosem.

SmSt_Article02_1790x1023px_photo6_ffedc_v2

2. Požádejte je o radu.

Tento tip je zaměřený na trochu starší děti, zvláště když se připravují na předškolní život. Začala jsem to před několika lety dělat se svým synem. Byly mu asi 4 roky, a opravdu nám to pomohlo sdílet společný jazyk a nabídlo příležitosti k společnému spojení, pokud jde o emoce.

Může to být opravdu jednoduché a vypadat třeba takto: … „Cítím se po večeři tak unavená a možná i trochu ospalá! Co myslíš, že bych měla dělat?"

Toto je přínosné pro obě strany. Často to pak vyvolává rodinné chichotání a zároveň pomáhá vašemu předškolákovi cítit se nápomocný ve světě dospělých. Pamatujte, že v podstatě celý den běží podle plánu někoho jiného. Je to zábavný způsob, jak je posílit, mluvit o pocitech a budovat váš společný vztah. Pokud je požádáte o jejich odbornou radu, můžete se dokonce naučit něco nového!

Emocionální vědomí: vývojové zhroucení

Níže se podívejte, v jakém věkovém a vývojovém stádiu můžete očekávat, že některé z těchto milníků přijdou do vaší cesty!


16m+ Začíná rané chápání emocí


24m+ Může začít vyjadřovat emoce různými způsoby (pomocí zvuků, gest nebo slov)


24m+ Je pro ně snazší identifikovat emoce u ostatních, například v knize (to je pro ně bezpečnější)


24m+ Začněte používat slova k popisu emocí druhých


31m+ Začíná chápat koncept toho, proč se emoce dějí


36m+ Začíná používat slova k popisu vlastních pocitů



Vyzkoušejte různé nástroje a triky!

Rodinám, se kterými spolupracuji, doporučuji zkoušet v tomto věku různé nástroje a triky. Vaše dítě roste a mění se každým dnem a někdy stačí jednoduchá kombinace věcí! Proto vám zde nabízím několik nečekaných tipů, které používám, a lze je dokonce kombinovat nebo upravovat tak, aby vyhovovaly potřebám vašich nejmenších přímo tam, kde jsou.

Tyto tipy fungovaly nejen na mých vlastních dětech, ale mnoha dětech, se kterými jsem v minulosti pracovala. Fandím vám a chci, abyste věděli, že děláte skvělou práci!

Pro kontrolu duševního zdraví

Ahoj, dejte si na chvilku pauzu

Jak to zvládáte? Zhluboka se nadechněte a zeptejte se sami sebe, jak se právě teď cítíte? Nechte vše vstřebat – zatímco si připomínáte, že je to pro vás oba nová cesta. Oba se učíte, rostete a měníte se každý den! Orientace v životě (a vzteku) není snadný úkol, ale vy to zvládnete. Jen vydržte!

Jemné připomenutí: Pokud máte někdy obavy o vývoj svého dítěte, důvěřujte svému nitru a obraťte se na svého pediatra.

/>